woensdag 29 mei 2013

Intro

Beste allen,

Welkom op dit blog

Stefan en ik zijn dankbaar voor de aandacht en het vele gebed dat we van zo velen krijgen. Ook zijn velen begonnen ons te helpen op allerlei manieren. Het helpt ons door deze moeilijke tijd heen.  Graag willen we iedereen die meeleeft en meebidt hartelijk danken en op de hoogte houden maar niet alle telefoons en mails kan ik beantwoorden. Ik heb zo heel veel aan mijn hoofd en ben zo moe. Toch heb ik alle aandacht nodig om mijn bootje en dat van de kinderen een beetje door de storm te loodsen. Er komt zo veel op ons af. Anne zei het heel treffend na dit weekend. Ze ging maandag weer gewoon naar school en ze zei: "mam het lijkt wel of er twee jaar voorbij zijn gegaan" Daarom ben ik dit blog begonnen. Wie wil weten hoe het met Stefan gaat of met mij en de kinderen kan hier kijken. Ik hoop ook dat ik nog wel wat gemaild en gebeld wordt maar soms kan ik niet antwoorden en soms kan ik niet opnemen. Met vragen mag je mij best benaderen het gemakkelijkst is mail maar als je echt op je hart hebt om te bellen, gewoon doen. Ik zal aangeven als het niet gaat.

Ik ben ook zo dankbaar dat bijna iedereen practisch wil bijspringen. Het is echt nodig. Nu maar ook in de toekomst. Het hulpaanbod is echt overweldigend en ik zal in het wilde weg om mij heen van deze hulp ook gebruik maken. Wanneer je hulp hebt aangebonden maar ik kom maar niet, betekent dat niet dat ik het niet wil of anderen liever heb. Ik heb nu alleen geen overzicht. Ook weet ik niet zo goed wat ik aan wie moet vragen. Hulpaanbod kan het beste zo concreet mogelijk. Ik heb ook hierin momenteel geen overzicht. Het steunt en helpt ons echt dat dingen uit handen worden genomen en ik ben jullie zeer dankbaar.

Ik heb van enkelen vragen gekregen over, ja eigenlijk "hoe met ons om te gaan" wanneer je een van ons tegenkomt. Op het schoolplein, op straat, of in de winkel ofzo. Je mag best op mij afstappen om gezellig te praten of ook om te vragen hoe het gaat. Ik hoop namelijk niet dat iedereen mij nu gaat mijden en alleen laat staan en ook niet dat iedereen tegelijk bovenop mij springt. Alles daartussen is goed.
Wat betreft de kinderen, Die hebben het het liefst nergens over. Ze willen spelen en vergeten. Ik heb ze geleerd dat als iemand ze naar pappa vraagt ze best mogen zeggen dat ze aan het spelen zijn en dat mamma die vraag beter kan beantwoorden.


Maar nu, voor wie weten wil wat er nu precies aan de hand is:

Sinds anderhalf jaar voelt Stefan zich niet lekker. Buikkramp, diarree, moe moe moe. Hij heeft enkele onderzoeken gehad waar steeds niets uitkwam. We dachten aan spastische darm, lactoseintolerantie, overgevoeligheid voor een e-waarde, eigenlijk van alles omdat uit medisch onderzoek niets bleek. Tweede paasdag is hij met enorme buikpijn en spierkramp in het ziekenhuis opgenomen. Hij leek verstopt. Met verdoving en laxeermiddellen is hij weer naar de wc geweest en hij is zonder diagnose weer naar huis gestuurd. Er bleef een dun poliklinisch lijntje om een vreemde bloedwaarde (te hoge calcium) verder uit te zoeken.

Afgelopen donderdag avond had hij weer die pijn en krampen. De tweede arts die die nacht bij ons thuis kwam heeft hem met een ambulance laten ophalen.

Zaterdag is er een scan van stefans buik gemaakt en daaruit kwam volledig vernietigend nieuws. Een darmtumor met uitzaaiingen in de lever. Dat betekent in ieder geval dat medisch gezien genezing niet mogelijk is. Alle grond was onder onze voeten weg en ik heb geen enkele beschrijving. Stefan en ik waren samen toen we het hoorden. We hadden zoveel plannen. Met het werk, prive en Myrthe is pas 11 weken en Anne gaat volgend jaar naar de middelbare school.......We hebben gehuild en gebeden.  Later die dag hebben we het de oudste kinderen verteld, Anne en Matthijs. Mijn hart brak toen ik hun volledige wanhoop zag. Nadat ze een beetje gekalmeerd waren en Stefan weer wat loslieten hebben we samen gebeden. We hebben in ons verdriet God onze Heer gezocht en om troost en vrede gevraagd. Tot slot hebben we "op U stel ik mijn vertrouwen" gezongen. Het leven is in Zijn hand hoe het ook zal gaan en wat artsen ook zeggen.

Zaterdagavond is Pastoor Domen geweest en heeft Stefan de ziekenzalving toegediend. Ik en Matthijs en Anne waren daarbij aanwezig. O ja, en Myrthe.

Stefan moest geopereerd worden en wel met spoed om de blokkade in zijn darm (ter hoogte van de aansluiting met de dunne darm) op te heffen. Zondag is Stefan geopereerd, We zijn dankbaar met de Chirurg die ons was toebedeeld. Een accurate perfectionistische jonge mevrouw. Het was heel bijzonder dat ik vooraf met haar mocht bidden.  Veel hing van de operatie af. Deze is gelukkig zo goed als maar mogelijk is verlopen.

Geen stoma, behalve de lever geen verder uitzaaiingen gevonden, technisch alles in orde.

Nu is Stefan aan het herstellen. Gisteren voor het eerst gedoucht en wat gewandeld (nog erg pijnlijk) Ergens komende week verwachten we dat hij naar huis mag. Donderdag zal er een familiegesprek zijn om verdere stappen duidelijk te krijgen. Vermoedelijk moet hij zsm aan de chemo omdat de uitzaaiingen snelgroeiend blijken. Ze zijn in 5 maanden gekomen. (blijkt uit vergelijking van 2 mri scans).
Stefans levensverwachting hangt af van het aanslaan van de chemo. Stefan zelf is er goed onder. We hebben veel samen gepraat, hand in hand stil naast elkaar gezeten, (Altijd met Myrthe erbij) We hebben samen gehuild en onze angsten gedeeld. We hebben veel samen gebeden en kracht ontvangen van de Heer die ons leven tot nu toe zo gezegend en geleid heeft. We hebben vertrouwen dat Hij ons ook nu weer zal bijstaan en over onze kinderen zal waken wat er ook gebeuren zal.

Intussen blijven we bidden voor een wonder. We zijn erg verdrietig maar we houden hoop. Voor nu even hartelijke groet, Ik zal spoedig weer schrijven.





13 opmerkingen:

  1. Ik ben niet snel stil, maar nu wel, weet niks zinnigs te zeggen. Ik zal jullie gedenken in mijn gebeden aan Maria en tijdens het zingen zal ik ook aan jullie denken, want zingen is dubbel bidden, toch??

    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve stefan en lisette,
    Erg stil van dit nieuws. wij levenerg met jullie en de kinderen mee en nemen jullie mee in onze gebeden. Wij wensen jullie God's kracht, zegen en rust toe..
    Hartelijke groe Giovanni Masetti en gezin
    (van de tiltenberg)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Stefan en Lisette,

    We hoorden van de week dit heftige bericht en zijn er stil en verdrietig van. Desondanks geloven we dat God jou en Stefan en jullie lieve jonge gezin leidt en zal blijven leiden wat er ook gebeuren zal. We bidden allereerst om genezing, maar ook om kracht, geloof, hoop en vertrouwen in deze storm. Mag de Vader jullie allemaal vasthouden, dragen en beschermen.

    Veel sterkte deze tijd, in gebed verbonden!
    Maarten en Esther Pouwels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Stefan en Lisette,

    Met een brok in mijn keel en waterige ogen heb ik je stukje gelezen. Toen we het hoorde afgelopen zondag hebben we met de kinderen speciaal voor jullie gebeden. Onze Esther bid nog iedere avond voor jullie en wij denken door de dacht regelmatig aan jullie en bidden dan ook meteen.

    Heel veel sterkte,

    Peter, Judith en de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Stefan en Lisette,

    We kennen elkaar niet echt, maar op een afstandje heb ik mogen genieten van jullie (en dat gaat gewoon door). Jullie als personen, als echtpaar, als gezin.

    Zojuist las ik je blogbericht en ik ben er ook helemaal stil van. Bij ons MP-gebedsgroepje adopteer ik jullie als speciale intentie. Voor nu bid ik jullie Gods overvloedige zegen toe.

    Lieke Titulaer-Remkes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. we bidden voor jullie en speciaal vanavond in de huiskring

    Paloma, Hedzer en de dochters

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve stefan en lisette en de kinderen
    Heel veel sterkte in deze ontzettend moeilijke tijd
    Wij denken aan jullie en nemen jullie mee in gebed
    Liefs ellen en david

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stefan en Lisette,

    Al ken ik jullie niet persoonlijk, maar jullie verhaal raakt me enorm.
    Dit nieuws slaat lam.

    Ik weet niet anders dan mijn gebed en dat van mijn vrienden aan te bieden. Moge het jullie allen tot kracht zijn.

    Sterkte, héél veel sterkte!

    Ineke Spijker

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Stefan en Lisette, Anne en de andere kinderen.

    Heel veel sterkte! We hoorden via KISI van de ongelofelijk moeilijke tijd waarin jullie plots terecht zijn gekomen. We bidden voor jullie!

    Heel veel sterkte,

    Paul en Patricia en kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Stefan en Lisette,
    Ook wij vernamen hier in België van het zorgelijk nieuws. We willen jullie laten blijken dat we echt met jullie meeleven en zullen dagelijks voor jullie bidden! Moge de Heer van het leven zijn nabijheid doen voelen.
    Vincent & Ine Kemme, Roosdaal (B)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Stefan en Lisette,'
    Ik wens jullie allen veel sterkte de komende tijd. Ik zal met jullie meebidden. Teneerste dat als het Gods wil is er genezing mag komen en ten tweede voor kracht voor jullie allemaal.

    Liefs Silvia (ex-student Tiltenberg)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte, ik hoor net het vreselijke bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Stefan en Lisette,

    Ik leef intens met jullie mee, lees het blog iedere dag. Er schoot mij iets te binnen: is het misschien een idee om een zgn. 'herinneringsdoos' te maken? Idee is niet van mezelf hoor....Het is een doos waar Stefan dingen in kan stoppen.(...) Dingen die hij belangrijk vindt dat de kinderen het weten. Foto's, cd's, kledingstukken, boeken, gedichten weet ik veel...Ik dorst het niet eerder te plaatsen en ik vraag me nog steeds af of ik het wel kan maken. Maar ik doe het lekker toch. Gisteravond tijdens de repetitie van Spirit waren we een nieuw lied aan het instuderen dat ik alleen ken als gedicht. Mijn gedachten waren steeds bij jullie!! Waarschijnlijk ken je het gedicht al en ik geloof dat ik het hier al eens voorbij het zien komen, maar toch:

    Ik droomde eens en zie ik liep
    aan 't strand bij lage tijd.
    Ik was daar niet alleen, want ook
    de Heer liep aan mijn zij.

    We liepen saam' het leven door,
    en lieten in het zand
    een spoor van stappen, twee aan twee;
    De Heer liep aan mijn hand.

    Ik stopte en keek achter mij
    en zag mijn levensloop
    in tijden van geluk en vreugd
    van diepe smart en hoop.

    Maar als ik goed het spoor bekeek
    zag ik, langs heel de baan
    daar waar het juist het moeilijkst was,
    maar één paar stappen staan...

    Ik zei toen: "Heer waarom nou toch?
    Juist toen ik U nodig had;
    juist toen ik zelf geen uitkomst zag
    op het zwaarste deel van 't pad".

    De Heer keek toch vol liefde mij aan
    en antwoordde op mijn vragen:
    "Mijn lieve kind, toen t'moeilijk was,
    toen heb Ik jou gedragen!"


    Ben in gedachten bij jullie!!

    BeantwoordenVerwijderen