dinsdag 20 mei 2014

19 Mei 2014

Nog een keer een blog. Zomaar de tweede deze maand. Gewoon een keer zomaar.
Ook bij ons in het noorden was het de laatste dagen lekker weer. Zonnetje, altijd wat wind -dat heb je hier- dat went. Strand dichtbij en weekend. Wel veel snotneuzen en helaas iets teveel buikpijn patiƫnten. Een of ander boos virus?
We hebben een nieuwe bewoner; "Pluisje" geloof ik of zoiets.....? Een kleine grijze russische dwerghamster. Staat verplicht bij zijn nieuwe baasje op de slaapkamer. " Ik wil hem niet beneden hebben !"  Heb ik streng gecommuniceerd. Reden is Matthijs onbekend, maar zo kan hij hem gemakkelijk s'nachts knuffen wanneer hij verdrietig wakker ligt. Matthijs is dolblij en superverliefd op zijn pluizenbolletje. Er is vrede en rust. De afgelopen dagen hadden we het zelfs gezellig met elkaar. Er was veel vrolijkheid. Een van de kinderen vertrouwde me toe dat hij/zij nooit verwacht had dat we weer ooit zo plezier zouden kunnen hebben. Ik ben dankbaar en zelf ook wel verbaasd.
Wat vooral de laatste weken hieraan voorafgaand kenmerkt is dat we opnieuw aan het leren zijn geweest, om weer gezin te zijn. De eerste weken na Stefans overlijden konden we min of meer gewoon doorgaan zoals we altijd hadden gefunctioneerd. Alsof ons "voertuig" gewoon doorliep maar nu met een wiel minder. De vaart zat er nog in dus ging alles gewoon door. Tot het moment dat we vaart begonnen te minderen omdat het om ons heen wat rustiger begon te worden. Toen begonnen we samen ons evenwicht te verliezen. Niemand had meer duidelijk wat nu zijn of haar plekje moest zijn. Verwarring! Wat is de rol van mama nu? moeten we nog steeds naar haar luisteren? Wie beslist de dingen in huis? Waar liggen nu de grenzen van wat toegestaan is op allerlei vlak? Mogen de oudste kinderen met alles meedenken of niet? De oudste zoon... wat wordt van hem verwacht en van de oudste dochter? Mama heeft praktische hulp nodig maar wat doe ik wel voor haar en wat niet? Wat vraagt mama van de kinderen? wat overlegt ze wel en wat  vraagt en overlegt ze niet? Waar "zitten" de mensen die komen helpen en die op visite komen? wat is hun plaats in ons voertuig? Ik heb er met veel gebed, goede raad en advies stevig aan getrokken om iedereen naar een nieuw veilig en voorlopig vast plekje binnen het voertuig te begeleiden. Er lijkt een nieuw evenwicht te zijn ontstaan en vele vragen lijken een antwoord te hebben gevonden in de dagelijkse praktijk van ons bestaantje.  We zijn niet gecrasht, niet gebotst en niet omgevallen. We "doen" het nog en zeer ok. Gelukkig hebben we een zeer goede Bestuurder met veel ervaring.
Ook Stefan heeft een soort nieuw plekje gevonden in ons gezin. Hij is niet weg. Hij hoort bij ons. Ik zeg de kinderen regelmatig dat papa trots op ze is wanneer daar aanleiding toe is. Dat hij van ze houdt en hen bijzonder vindt. Ik spreek niet in de verleden tijd omdat hij er is! Vanuit de hemel ziet hij en beleeft mee. We zullen hem weer terug zien. Duurt even, maar hoelang is nu een mensenleven? We zullen er zijn voor we er erg in hebben. Intussen is hij er. De kinderen beleven dat ook zo. Voor hen is hij aanwezig.
Myrthe is in alles een allerschattigst geval apart. Ze banjert uitgelaten als een ongeleid projectiel voortdurend door de porseleinkast van ons voertuig. Valt op de meest onhandige plekken spontaan in slaap; Weet steeds iets om te gooien, stuk te maken en de spellen van de jongetjes in de war te schoppen. (gegil en geschreeuw tot gevolg hebbend) Toch is iedereen gek op haar. Ze knuffelt, troost en kust wat af op een dag. Dan loopt Matthijs een poos met haar rond te dollen en dan is Anne met haar aan de wandel. Ze praat steeds meer; Zegt Mama, Koekkoek (erg belangrijk, dat is alles wat maar enigszins eetbaar is en hamstervoer en -jawel- modder vallen daar volgens haar ook onder). Ook zegt ze zoals ieder klein kindje: "papa". Voor haar is hij er een soort van "gewoon" Op ieder slaapkamer hangt boven het bed een foto van papa. Ze weet ze feilloos overal te vinden en soms staart ze in het niets en roept dan blij: "papa" Geen idee waar ze naar kijkt of wat ze ziet. Heel bijzonder. Papa lijkt volgens haar gewoon alomtegenwoordig. Hij is er gewoon. Ik ben dankbaar dat Stefan zijn "plek" heeft en hoop en vertrouw dat hij die zal houden. Dit alles is fijn en het troost maar het mag duidelijk zijn dat ik onze situatie toch eens stiekem graag anders had gezien.

 Ik heb me de laatste weken proberen te verdiepen in de nieuwe encycliek van paus Franciscus: "Evangelii Gaudium" Over de vreugde van het evangelie. Ik begon vol goede moed en enthousiasme maar pfff, dat ging niet echt eerlijk gezegd. Ik bleef vastlopen. Ik heb hem even terzijde gelegd en heb een gouden oude uit de kast genomen: Apostolische Exhortatie "Salvifici Doloris" van Johannes Paulus II, Over: "De christelijke zin van het menselijke lijden". Opluchting! Dat voegde even veel beter. Echt mooi leerzaam en herkenbaar. Wanneer we met lijden geconfronteerd worden en de "Waarom" vraag stellen, kunnen we er uiteindelijk niet onderuit dat degene aan wie we hem stellen deze vraag beantwoordt vanaf een kruis. Vanuit lijden. Hij vraagt ons, op weg te gaan, ons kruis op te nemen en Hem te volgen. Door zo het lijden (dat kwaad is), in navolging van onze Heer, in liefde en vrijwillige acceptatie te beginnen te dragen en te ondergaan, kunnen we er iets goeds van maken en zal het ons heiligen. We kunnen zo, "aanvullen wat in het lijden van Christus nog ontbreekt" (Koll. 1,20). Ik was geraakt. Zie hier dan het doel dat we als gezin voor ogen hebben. Voorlopig is er werk genoeg te doen. Om in termen van ons voertuigje te spreken: Nog een flinke reis voor de boeg die nog heel wat hobbels zal kennen voor we dit hoge doel bereiken.
Toch raakt het me diep wanneer ik ook de kinderen dapper door zie gaan en weer met vol vertrouwen hun gebeden zie uitspreken naar de Vader die hen zal helpen. Het raakt me en verbaast me. Soms is er boosheid  en verdriet maar het vertrouwen in de liefde van God is nooit weg. Een echt wonder dat aantoont dat Hij werkelijk het kwade heeft overwonnen door zijn vrijwillig lijden.

Gelukkig bidden de kinderen sinds kort ook weer voor "soort van normale"  dingen. Dat het goed weer zal zijn, dat het leuk op school zal zijn en we goed zullen slapen en dat we de caravan van de Lidl zullen winnen. :) Wie weet...? Ben benieuwd hoe onze vakantie eruit ziet...........................


Ik wil iedereen danken voor het vele gebed  Graag nog veel meer gevraagd; We hebben nog even te gaan voor we Stefan weerzien aan tafel bij onze Herder en Heer. We gaan het wel redden. Een gezellig gezin met een papa in de hemel. Het begint er af en toe langzaamaan al wat op te lijken. Dankbaar!

De Heer is mijn herder





Geen opmerkingen:

Een reactie posten